maandag 1 augustus 2016

Geduld is een schone zaak.... :-)

Goedemorgen
Je moet even geduld hebben…
Kroma crackle met Lyndi’s Stamp gang Embossing poeder.

Dit keer een bewerkelijke bijdrage van mij.
Deze techniek is leuk om te doen maar je moet wel geduld hebben. Het drogen van de verf en Kroma duurt even en dat betekent dus dat je deze ketting goed moet plannen als je hem op een bepaalde dag wil dragen.
Dat komt nu wel fijn uit omdat ik ook de Shiny klei van Cernit wil gebruiken als achterkant van mijn ketting.
Maar deze is nog zo vers dat je die bijna niet kunt verwerken.
Deze klei moet je echt eerst “leechen”.  Door de klei tussen 2 vellen print papier te leggen en dat een paar uur laten liggen zie je op de vellen papier dat er een soort olie vlek ontstaat. Dit is een component van de klei die deze zachter maakt. Maar teveel is niet goed en door het eruit te halen wordt de klei stugger en beter te verwerken. Ga je dus met een van de Shiny soorten van Cernit aan de gang “leech” dan eerst deze klei goed. Maak er een lap van gedraaid op stand 3 van de pastamachine. Je zult merken dat het net stopverf is. Dan tussen twee vellen papier goed aandrukken en laten liggen. Kijk zo nu en dan hoe het eruit ziet. Ik heb het ongeveer 3 uur laten liggen en toen weer door de kleimachine gedraaid. Dat was precies goed en de klei was toen goed te bewerken en niet als stopverf.



En dan nu over tot het maken van de hangers. 
Rol een lap witte klei uit op stand 3.

Breng de verf royaal op en laat deze laag heel goed drogen

Dan de Kroma Crackle erop brengen. Hoe dunner de laag hoe kleiner de cracks. Omdat ik wat variatie wil in mijn hangers heb ik op de helft van mijn lap een dikkere laag aangebracht.


Breng de laag Kroma op met een spatel. Met een kwast krijg je streken en dat geeft geen mooi effect.
Laat dit volledig drogen. Dit kan een dag tot 2 dagen duren afhankelijk van de dikte van de laag.
na 4 uur


na 1 nacht

de tweede dag

Op het vilt van de applicator van Aureli druppels alcoholinkt doen van verschillende kleuren.

Niet teveel en zet de applicator een aantal keren af op papier of een kraftsheet om teveel inkt eraf te halen. Dep dan vervolgens over je kleilapje zo dat de inkt wel afzet maar dat je een soort vlekkerig patroon ziet. Het lijkt heel donker en rood maar eenmaal gebakken zie je pas de werkelijke kleuren.



Rol de translucent klei uit tot de dunste stand van je klei machine.
Leg deze hele dunne lap voorzichtig op je ander lapje en zorg dat het goed aansluit en geen luchtbellen heeft.

Met de bubble textuurmat kun je er dan een imprint in maken.
Druk dan met een cutter een aantal hangers uit. Ik heb hier een ovale gebruikt in verschillende maten.

Daarna bestrooien met embossing poeder. Ik heb Magic Moon Pearls, C’ets la vie Cerise en Amathyst van Lindley’s stamp gang gebruikt.
Daarna op 130° bakken in de huishoud oven. Doe dat in een afgedekte schaal als je daarvoor je gewone bakoven gebruikt die je ook gebruikt voor het bereiden van voedsel.

Rol daarna je DuckGreen door de pastamachine op stand 3.
Met de cutters maak je dezelfde ovalen.
Als de hangers uit de oven zijn en koud zijn, breng dan heel licht wat houtlijm aan op de achterkant en plak de ovalen van Duck Green klei ertegen aan. Ik heb daar nog wat extra versiering op aangebracht maar dat kun je ook weglaten.
Bak opnieuw 30 minuten. Leg daarvoor wel de hangers op de Duck Green kant en dek ze af met een tentje van aluminiumfolie. Daarmee voorkom je dat je translucent klei gelig wordt.

Maak ondertussen de bails waar de hangers aan worden opgehangen.
Voor de 2 kleintjes heb ik dat niet gedaan daar zit een oogje in.
Bak deze ook nog 30 minuten en wanneer ze volledig zijn afgekoeld plak ze met secondenlijm op de hangers.




Maak dan je hangers tot een ketting.



Zoals je ziet heb ik een hanger gebruikt om die met een speciale bail als enkele hanger te gebruiken.
De andere 5 heb ik samen met 4 mm gele jade kralen uit mijn eigen voorraad tot een ketting geregen.
De 2 kleintjes heb ik gebruikt voor oorbellen. 

Gebruikte materialen:
Cernit Wit Glamour CE 0910056010
Cernit Shiny Duck Green CE 0890056630
Cernit translucent
IndigoBlu Kroma Crackle 150ml (KC-150)
Aurelie Ink Applicator Tool Felt (AUAT1001)
Alcohol inkt.
Embossing poeder Lindey’s Stamp Gang
Acrylverf Aquamarijn of kleur naar wens.
Cernit textuurmat Bubbles CE 95011
CutterMakin's Clay Stainless Steel Cutter Oval 3 PC Set (36005)
Bison Secondelijm Gel 3 gr (BI-6309067)

Ik hoop dat jullie het weer een leuke bijdrage vonden en hoor graag wat je er van vond.







Tot de volgende keer!





Follow Me on Pinterest

8 opmerkingen:

Nancy Soetaert zei

Geduld is inderdaad een mooie deugd, maar het resultaat mag gezien worden! Heel mooi!
Nancy

Trusien zei

Dank je wel Nancy!

teadrip zei

Amaiiiiiiii!!! Wat een volledig en bijzonder blog! Niets aan het toeval overgelaten. Prachtig Trusien!!

Aartje zei

Wow Trusien ik ben onder de indruk: van je geduld maar zeker ook van het prachtige resultaat!
Groeten, Aartje

GerJanne zei

Zo, dat is prachtig zeg! Wauw wat een geduldwerkje, maar zo gaaf!
Leuk om het hele proces zo te volgen!
GerJanne

Wenda zei

Schitterend weer Trusien, heel mooi en super uitleg weer.

HUgs Wenda

Trusien zei

Dank je wel allemaal. Zit even te blozen achter mijn compje van jullie complimenten!

Angela zei

Geweldig! Wat een prachtige sierraden Trusien.... en heel duidelijke uitleg!